Hellettä molemmin puolin Atlanttia

Olavi Eskola

Hellettä molemmin puolin Atlanttia

Kirjassa on kolme itsenäistä kertomusta.

Ensimmäinen osa

Vuorten tarina.

Kirjailija kertoo siinä vierailustaan Espanjan Sierra de Seguran vuorilla, pienessä Vites-nimisessä kylässä. Kohtaaminen 100 vuotiaan romaaniheimoon kuuluvan Marian kanssa, taivaalla korkeuksiin nousevan kuningaskotkan katseleminen ja vuorten hiljaisuuden opetus puhuttelevat. Vuorten tarinan tärkein osio on kuitenkin kylässä asuvien sisarusten sedän jäämistöstä löytyneet muistelmat. Espanjan sisällissodan aikana Sierra de Seguran seuduille palasi Ranskassa uskoon tullut parturi. Hän pakeni natsien miehitystä kotiseuduilleen. Vuorten sylissä lepäävissä kylissä syntyi herätys. Tarina on elävä kuvaus elämisen ja uskomisen vaikeuksista, puutteen, vainon ja ennakkoluulojen piirityksestä. Kirjoittajan ääni on elävää, aikaan ja maisemaan sopivaa.

On kuin eläisit mukana tarinassa.

Toinen osa

Antonio ja Montse.

Kertomus kahden espanjalaisen narkomaanin kääntymisestä ja lähdöstä lähetystyöhön Burkina Fasoon.

Kertomus miten Jumala tekee hyödyttömistä hyödyllisen, vaikka se onkin maksaa hengen.

Kolmas osa

Atlantin ylityksen päiväkirja.

Tämä osio kertoo kirjoittajan, vanhan merimiehen, matkasta rahtilaivan matkustajana yli Atlantin, Panaman kanavan kautta Tyynen valtameren puolelle.

Merimatka nostaa esille monia muistoja, jotka evankeliumin valossa, saavat uuden merkityksen.

Keskellä aavaa Atlantia laivan viereen purjehtii pieni purjevene, sillä on asiaa..

Panaman kanavassa odotetaan maihin pääsyä, mutta maahan on julistettu sotatila..

Paljastuu, että laivan lastina on räjähdysainetta..

Laiva ei määräaikana tule määränpäähän, kotiväki pelkää. Puhelin soi..